fbpx Skip to content

Jak sprawdzić, czy strona lub aplikacja mobilna jest dostępna dla seniorów, lub osób z niepełnosprawnością (ruchową, sensoryczną, intelektualną)?

Najprostszym i sprawdzonym sposobem na poznanie problemów i barier, na jakie napotykają użytkownicy Internetu z grup wyżej wymienionych jest wykonanie audytu dostępności cyfrowej. Czym jest audyt dostępności, po co się go wykonuje, jakie niesie za sobą korzyści? Tego dowiesz się, czytając ten artykuł.

Czym jest audyt dostępności cyfrowej?

Audyt dostępności cyfrowej jest szczegółowym badaniem stron internetowych i aplikacji mobilnych. Wykonuje się go w celu sprawdzenia ich dostępności dla osób z różnymi niepełnosprawnościami w oparciu o standardy WCAG (obecnie obowiązuje WCAG 2.1).

Po co w ogóle audyt dostępności?

Głównym celem audytu jest określenie poziomu dostępności cyfrowej strony internetowej dla użytkowników ze szczególnymi potrzebami oraz wskazanie występujących na niej błędów i problemów, które uniemożliwiają jego swobodną obsługę.

Audyt wskazuje co można i co należy zrobić, aby serwis, strona internetowa lub aplikacja były dostępne cyfrowo dla jak najszerszego grona odbiorców — nie tylko dla osób z dysfunkcjami wzroku, słuchu, ruchu, ale także seniorów, obcokrajowców, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób słabiej wykształconych lub niezamożnych.

Raport audytu

Produktem końcowym audytu dostępności cyfrowej jest jego szczegółowy raport. Oprócz wskazanych błędów i niezgodności serwisu ze standardem WCAG 2.1 są w nim również opisane kroki, które należy podjąć, aby wyeliminować bariery występujące na konkretnej stronie internetowej.

Zawiera on:

  • ogólną ocenę dostępności cyfrowej i zgodności strony ze standardem WCAG 2.1,
  • listę błędów i problemów, które należy naprawić,
  • rekomendacje i sposoby działań poprawiających dostępność serwisu,
  • szczegółowy opis informacji na temat zgodności z każdym kryterium,
  • informację, kiedy był wykonany, za pomocą jakich narzędzi oraz na jakich przeglądarkach internetowych.

Dlaczego warto zrobić audyt i mieć dostępną stronę?

Warto pamiętać, że jeśli dostępność cyfrowa nie jest obowiązkowa dla Twojej organizacji (póki co, tylko dla jednostek publicznych i administracyjnych), to na pewno jest dobrą praktyką przełamującą bariery, których w sieci wbrew pozorom jest naprawdę wiele.

Nic nie tracisz, a zyskać możesz sporo. Co dokładnie? Otóż budujesz pozytywny wizerunek organizacji, która stawia na inkluzywność. Przełamujesz bariery w Internecie — oznacza to, że dostępność do treści i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami nie jest Ci obojętna. Pomagasz swojej organizacji, ponieważ dostępne strony są wyżej pozycjonowane w wyszukiwarkach Google i może przełożyć się to na realne zyski dla Twojej firmy.

I co dalej?

Raport audytu dostępności cyfrowej badanego serwisu, w którym pokazane są jego mocne i słabe strony dostępności cyfrowej, pozwoli podjąć decyzję w zależności od ilości błędów, czy jest sens go naprawiać, przebudowywać czy może lepiej całkowicie zbudować od nowa.

W zależności od wyboru jednej z ww. opcji należy rozpocząć prace nad wprowadzaniem zmian oraz przygotowaniem wymaganej ustawą Deklaracji Dostępności, o której przeczytacie tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *